GDPR a osobní údaje použité ke komerčním účelům

Kdekdo je dnes na facebooku nebo jiné sociální síti, kde se rád chlubí svými fotografiemi např. z dovolené, s kolegy z práce, s kamarády u piva či sklenky vína. Jak je to ale po nástupu účinnosti GDPR s vyvěšování fotografií a videí, na nichž jsou kromě vás i jiní lidé?

V zásadě platí, že své fotografie můžete vyvěšovat, jak se vám zlíbí (ovšem i tady byste měli pamatovat na jistá bezpečnostní rizika, protože k těmto fotografiím může mít nekontrolovaný přístup úplně kdokoli, takže byste měli být vždy obezřetní, co všechno na fotografiích ostatním ukazujete!).

Pokud si bude chtít na svůj facebookový profil vyvěsit třeba fotografie z dovolené, na nichž jsou i jiné osoby, půjde o užití fotografií k soukromým účelům, takže se vás nařízení GDPR nijak zvlášť nedotkne. Ale pozor, pořizování fotografií by nemělo přesáhnout rámec „obvyklého“ focení. Takže pokud by se vám podařil „zajímavý úlovek“ nějaké osoby v nelichotivé až dehonestující situaci a pověsili byste takovou fotografii na svůj facebook bez souhlasu dotyčné osoby, je daná osoba oprávněna nejen požadovat její stažení, ale navíc po vás může požadovat ještě náhradu újmy, kterou jí vaše jednání způsobilo.

Fotky a videa pořízené k podnikatelským účelům

„Pokud byste ale pořizovali fotografie či videa v rámci své podnikatelské činnosti – například při akcích, jako jsou koncerty, přednášky, konference, oslavy, dny otevřených dveří firmy a podobně – pak budete potřebovat od focených jejich souhlas se zpracováním osobních údajů. A souhlas budete potřebovat i pro případ, že byste si chtěli vyfotit své zaměstnance např. na firemní oslavě, firemním či vánočním večírku a foto použít na firemní facebook. A to nejlépe souhlas písemný, abyste měli v případě jakéhokoli problému či sporu možnost prokázat, že k pořízení a užití fotografií jste měli od zaměstnanců jejich souhlas. Ale pozor, na žádost musíte jejich fotografii ze sociální sítě vymazat,“ vysvětluje ředitel právního oddělení společnosti Provident Financial Martin Šváb.

K focení nemůžete nikoho nutit

K focení a k souhlasu s použitím fotografií či videí na sociální síti, webových stránkách či v reklamních a propagačních materiálech firmy nemůžete své zaměstnance nutit ani jim vyhrožovat ztrátou zaměstnání. Mohli byste totiž za to dostat pokutu nebo očekávat návštěvu z Úřadu pro ochranu osobních údajů! Své zaměstnance byste také vždy měli dopředu informovat, k jakému účelu pořízené fotografie či videa chcete použít. V případě ukončení pracovního poměru se zaměstnancem byste již nadále jeho fotografii neměli používat.

Dávejte si pozor na ztrátu firemního mobilu

Ztracený pracovní mobil může představovat únik osobních údajů, protože prakticky každý má v mobilu pracovní e-mail a jeho schránka určitě obsahuje i nějaké osobní údaje. Nejlepší je v tomto směru prevence: nikdy žádná citlivá data do mobilu nebo na lokální disk notebooku nenahrávat a jak mobilní telefon, tak notebook zaheslovat a umožnit správci zařízení na dálku deaktivovat a smazat.

GDPR a věrnostní programy či zákaznické karty

Věrnostní programy u nás využívají desítky obchodníků, ale třeba i lékárny, dopravci, e-shopy. Každý z nás má v peněžence alespoň jednu věrnostní kartu. „Všechny tyto firmy, od nichž máte věrnostní kartu v peněžence, mohou takto shromažďovávat vaše osobní údaje. K tomu ale samozřejmě potřebují váš souhlas a musí vás také informovat o datech, která o vás shromažďují. Souhlas musíte dát svobodně, musí být jednoznačný a ničím nepodmíněný,“ uvádí Martin Šváb z Providentu.

I když firmě či e-shopu udělíte souhlas se zpracováním svých osobních údajů, neznamená to, že byste v jejich databázi museli zůstat navždy!

Firma či e-shop jsou povinny na vaši žádost odstranit všechny vaše osobní údaje, k jejichž používání jste jim dříve udělili souhlas. Tato povinnost ale neplatí pro údaje, které musí obchodník dle platných zákonů uchovávat například pro účely archivace, reklamační řízení, účetnictví a podobně. Na vaši žádost by vám obchodník měl také zpřístupnit veškeré informace, které o vás má.

Rada odborníka na závěr

„Pokud nějaká firma použije např. vaši fotografii nebo video s vámi i přes váš výslovný nesouhlas ke komerčním účelům – například na svých webových stránkách, facebooku, letáčku či jiné firemní tiskovině – nebojte se ozvat a požadujte jejich stažení. Nebojte se také firmu upozornit na to, že pokud tak neučiní, obrátíte se na Úřad pro ochranu osobních údajů,“ upozorňuje na závěr Martin Šváb z Providentu.

 

Zdroj: Provident Financial

Říjen 3rd, 2018 redaktor: