Jak prodat svůj byt výhodně a neprodělat?

SAM_2697Ceny bytů šly obecně v poslední době docela dolů, ač tomu v určitých výhodných a lukrativních lokalitách tak není. Rovněž můžeme odevšad slýchat, jak výhodné jsou nyní úrokové sazby hypoték, jež jsou na svých historických minimech a právě proto je sjednání hypotéky v tomto období velice výhodné. Obě tato fakta – nižší ceny bytů a nízké úrokové sazby, by měly hrát ve prospěch velkých investicí, tedy nákupům nemovitostí, či-li i bytů.

Jací jsou současní kupující?

Ještě donedávna převyšovaly poptávky po bytech nabídku. Dnes je tomu však zcela jinak. Nabídek je čím dál více a kupující jsou daleko vybíravější. Ač jsme zmínili, jak by měl být nákup nemovitosti výhodný, stále představuje obrovskou investici a zároveň finanční zátěž na řadu let, ne-li celý život. Stručně řečeno kupující nekoupí kde co, pečlivě se rozhodují a prodat byt je docela složité. Navíc můžete stejně tak snadno přijít při jeho prodeji o peníze.

Jakou strategii prodeje zvolit?

Pakliže jste majitelkou bytu a nemáte dostatek času a ani znalosti na to se jeho prodeji věnovat, bude pro vás nejlepší, když se obrátíte na odborníky. V každém větším, často i menším městě, se nachází několik realitních kanceláří, jež prodej bytů zprostředkovávají za určitou provizi. Ta se pohybuje obvykle kolem 3 – 5 % z prodejní ceny bytu. Každá realitní kancelář vás s výší provize seznámí. Výběru té správné však věnujte dostatečnou pozornost a neřiďte se pouze procentem provize. Zajímejte se o rozsah a kvalitu služeb, i podmínkám smlouvy.

Byt si můžete prodat i sama. Sice ušetříte, ale na druhou stranu nesete větší riziko. Musíte oslovit potenciální kupce, jednat s nimi, připravit kupní smlouvu, uzavřít ji, zajistit zápis vlastnického práva v katastru nemovitosti, nechat si ocenit byt znalcem pro účely přiznání k dani z převodu nemovitostí apod. To vše si žádá čas i náklady.

Jakými způsoby byt nabízet?

Potenciální zájemce můžete o prodeji bytu informovat různě. Někdy stačí inzerce na internetu, jindy v denním tisku nebo někde na vývěsce. Ideální je kombinace více způsobů. Doporučujeme využít určitě realitních internetových portálů. Internet je bezpochyby nejrozšířenějším médiem k získání informací. Zde brouzdá převážně mladší a střední generace, která ví, že hledání na internetu přináší řadu výhod, kterými jsou možnost nastavení parametrů, výběr lokalit apod. Můžete také zkusit vyvěsit třeba inzerát v prodejnách, supermarketech i domovní nástěnce. Tady můžete zaujmout spíše starší generaci, která se na internetu tolik nevyzná.

Co je třeba inzerovat?

Při inzerci bytu musíte uvést řadu důležitých údajů. Nezapomeňte na město a konkrétní lokalitu, dispozici bytu a podlaží, stav bytu i objektu, vlastnictví, druh objektu a samozřejmě i cenu. Napište co nejvíce informací a popište byt detailněji, zda je či není rekonstruován a případně co. Na místě je i uvedení dopravní dostupnosti do města a občanské vybavenosti v dané lokalitě. Zkuste to brát z pohledu, co by vás zajímalo, kdybyste si byt vybírala vy. Přiložte fotografie. Neméně důležitý je kontakt či vaše e-mailová adresa

V jakém stavu byt prodávat?

Odpověď je jednoduchá! Pokud možno, v co nejlepším. Nevyplatí se však kompletní rekonstrukce, protože nevíte, zda se trefíte do vkusu nového majitele. Doporučujeme byt vymalovat a uklidit. Stačí, když v něm budete mít čisto.

Duben 25th, 2014 redaktor: